W-201 (190-tka) - (1982-1993)
Mercedes 190 o kodzie fabrycznym W-201 został wprowadzony na
rynek w 1982 roku. Początkowo jako model benzynowy. Sylwetka samochodu wzbudziła
ogromne zainteresowanie nie tylko w Europie, ale i na świecie, gdyż był to nowy
trend w dziedzinie motoryzacji. Nowoczesna linia, przepiękne kształty oraz
wzorowa funkcjonalność nadwozia spowodowały niezwykłą popularność tego modelu w całej Europie. Mercedes
190 był od samego początku skonstruowany wręcz wzorowo. O korozji nie ma mowy,
chociaż zdarzają się przypadki w okolicach progu, najczęściej wokół otworu do
wkładania lewarka. Lista dostępnych wariantów silnikowych wskazywała 18 pozycji.
Pierwszym silnikiem jaki został wstawiony do modelu 190 był 2 litrowy, 4
cylindrowy motor z gaźnikiem o mocy 90 KM jak i również z wtryskiem o mocy 122
KM z dwoma wersjami katalizatora. Nieco później ukazał się silnik Diesla o mocy
72 KM, a później o mocy 75 KM. Jeżeli chodzi o silniki Diesla to najbardziej
godne polecenia są modele 5-cylindrowe 2.5 o mocy 90 KM oraz 2.5 Turbo -129KM
charakteryzujące się znacznie lepszą dynamiką pracy. Na wyróżnienie
zasługuje również 6 cylindrowy silnik 2.6 o mocy 160 KM charakteryzujący się
wysoką kulturą pracy, ale i też dużym zużyciem paliwa. Ogólnie silniki są mało
awaryjne, tylko wałek rozrządu, przede wszystkim w silniku 2.3 ulega wczesnemu
zużyciu powodując dość głośne stukanie. Jeżeli chodzi o silniki Diesla, to warto
jedynie dodać, że systematyczna wymiana oleju i ogólne dbanie o napęd pozwala
osiągnąć bezproblemowo przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów. Statystyki
mówią, że niektóre egzemplarze dochodzą nawet do 1 miliona km zanim dojdzie do
głównego remontu. Uwagę
należy zwrócić na dyferencjał, gdyż tam dosyć często zdarza się wyciek oleju
koło odpowietrznika. Chociaż nie stanowi to większego problemu warto jednak to
oczyścić. Patrz rysunek. Wnętrze 190-tki jest miłe i funkcjonalne, choć nie do
końca. Problem stanowi np. dźwigienka do przesuwania skoków dmuchawy czy też
ciężko pracujący lewarek zmiany biegów. Jeżeli chodzi o jakość tapicerki to
powody do narzekań mogą mieć właściciele egzemplarzy pochodzących z okresu
poprzedzającego wrzesień roku 1988, w którym to zastosowano nowe materiały.
Denerwujące może być również często pojawiające się piszczenie wentylatora czy
też zacinający się mechanizm przesuwu przednich siedzeń. Wnętrze jest
przestronne, choć przydałoby się trochę więcej miejsca z tyłu, na pochwałę
zasługują czytelne wskaźniki deski rozdzielczej jak i przełączniki stanowiące
spójną
całość z kokpitem. Podsumowując, można stwierdzić, iż Mercedes 190 jest
zapewne bardzo udanym modelem, godnym polecenia dla ludzi, którzy nie od razu
muszą jeździć 200 konną maszyną o zawieszeniu drabiniaka, a cenią są sobie
komfort, stabilność jak i też bezpieczeństwo jazdy. Dla osób z żyłką sportową
można polecić wersje benzynowe, które zapewniają zarówno dynamikę jak i komfort.