Historia Mercedes - Benz


HISTORIA MERCEDES - BENZ

 

    Oficjalna nazwa firmy brzmi Daimler-Benz AG, a siedzibą jej jest Stuttgart. Jest ona spadkobiercą bogatych tradycji sięgających początków motoryzacji. Powstała w 1926 roku w wyniku połączenia dwóch najstarszych na świecie firm samochodowych, założonych przez Gotllieba Daimlera i Karla Benza.  

Do momentu połączenia się, dwie firmy: Daimler ze Stuttgartu i Benz z Mannheim, wytwarzały oddzielne pojazdy, zresztą podobne do siebie. Były to przeważnie duże sześcioosobowe samochody.  

 

Firma Mercedes-Benz, jako znak przyjęła trójramienną gwiazdę. Zaczęto w pierwszej kolejności wytwarzać sportowe modele luksusowych samochodów, które oznaczano literą S. W latah 1934-1939 wytwarzano również samochody z silnikami umieszczonymi z tyłu, były to modele 130 H, 150 H i 170 H.  

Jako pierwsza na świecie, firma Mercedes-Benz, rozpoczęła  w 1936 r. seryjną produkcję samochodów osobowych wyposażonych w silniki wysokoprężne.  

W czasie działań wojennych zakłady Mercedesa zostały zniszczone. Produkcję samochodów można było rozpocząć dopiero w 1947 r. Rozpoczęto od typu 170 V, tego samego, który był wytwarzany w latach 1936-1942. Wprowadzono kolejne modele samochodów do produkcji, m.in. została wznowiona tradycja produkcji z lat trzydziestych, obejmująca duże reprezentacyjne samochody, nazywane „Grosser Mercedes”. Ukazał się bowiem w 1964 r. wielki samochód typ 600 z sześcioosobowym nadwoziem długości 554 cm, i typ Pullman z ośmioosobowym nadwoziem, długości aż 624 cm.

W latach 1969-1970 firma Mercedes-Benz zbudowała małą partię eksperymentalnych samochodów sportowych C111 wyposażonych w silniki Wankla.

Trójramienna gwiazda na nadwoziu samochodów Mercedes-Benz jest symbolem światowej klasy pojazdów, i to nie tylko osobowych, gdyż firma Mercedes-Benz jest największym producentem samochodów użytkowych (samochody ciężarowe, specjalizowane, autobusy) w Europie.

 

 

 

 


Historia gwazdy


Gwiazda, która świeci nad Mercedesem, czyli historia pewnego znaczku.

Jako pierwszy swą "słabość" do gwiazdy zdradził Gottlieb Daimler, który w poszukiwaniu wyrazistego znaku firmowego nakreślił gwiazdę nad swym domem na fotografii Kolonii i Deutz. Stwierdził, ze pewnego dnia gwiazda ta wzejdzie nad jego zakładem i przyniesie mu błogosławieństwo. Jednakże wzeszła ona dopiero 9 lat po śmierci Daimlera. 24 lipca 1909 zarząd Daimler Motoren Gesselschaft, spółki założonej przez synów Gottlieba, wnosi o ochronę wzoru użytkowego trójramiennej oraz czteroramiennej gwiazdy (w cztery dni póżniej). W dniu 9 II 1911 oba znaki wpisane zostają do rejestru znaków towarowych.

Tymczasem druga firma, bez której koncern Daimler Benz nie mógłby dziś istnieć, Benz & Cie., preferowała okrągły emblemat. Po fuzji obu najstarszych producentów samochodów w 1926 gwiazda DMG spotyka się z kołem Benza, tworząc od wtedy rozpoznawany dziś na całym świecie znak gwiazdy wpisany w koło.

Dlaczego akurat trójramienna gwiazda? Można to tłumaczyć w następujący sposób: każde ramię gwiazdy oznacza jedno środowisko, w którym poruszają się pojazdy z silnikami Daimlera. Konstruktor bowiem zbudował napęd nie tylko dla automobili, ale również i łodzi motorowych oraz statków powietrznych.

 

 

 

 


Strona główna